tisdag 24 mars 2015

Öl i Nordamerika del XI-Backe upp&backe ned

En dag som de flesta andra under denna resa, m a o vi åkte ganska tidigt och stannade för lunch och ett par öl. Denna gång i Cloverdale i Kalifornien på (Ruth) McGowan's brewpub. Maten var ingen höjdare, men ölen var desto bättre. För min del Pine mountain pale ale och Irish stout. Grymt skönt att sitta i skuggan på den stora uteserveringen och svalka sig med ett par kalla.

Efter att ha kört lite fel och hamnat i en massa köer kom vi äntligen fram till San francisco och stadsdelen The marina som skulle vara vårt hem i några dagar.
Jag packade om lite och begav mig genast till ölbutiken Ales unlimited. En rätt skaplig backe att klättra uppför.
Jobbigare att gå uppför den utan bira, än nedför med öl... Ett gäng bärs följde med hem i alla fall.
Efter att ha dumpat väskan på rummet stack jag ut igen. Turfade mig (upp och) ned till Hayes street och Flipper's där en tallrik vingar som bara var starka, men absolut inte goda intogs. Till dem en Anchor IPA.

Nästan vägg-i-vägg ligger den ganska mörka,trånga och lite sunkiga baren Place pigalle. Väldigt hög ljudvolym, men det är väl vad man får om man går ut en fredagkväll. Jag är för gammal för sånt här.
Men man får väl offra sig för ''konsten''. Stod i alla fall ut några timmar med dessa öl: Hella lite från Altamont; humlig arom, ljus och brödig. Som en blandning av APA och helles. Den hemska maten som intogs innan dödar antagligen smakupplevelsen.
4 Banger från Berryessa; ljust bärnstensfärgad, fantastisk arom med mycket tropisk frukt. Inte mycket till kropp på denna mellanöl. Smakar mycket tropisk frukt.
Maiden voyage från det lokala Magnolia; luktar och smakar som vätskan svamp på burk ligger i, inte så mycket mer. Bitter ska det tydligen föreställa. Antagligen årets värsta så här långt. Fantastiskt usel.
805 honey blonde från Firestone walker; gyllene med metallisk arom. Smakar mest äppeljuice, ganska mycket kolsyra.
Henhouse Saison; löjligt ljus, luktar tysk vetejäst. Snäll och någolunda balanserad med lite äppeltoner.

Jag turfade mig vidare och snubblade (in) på det utmärkta Liquid gold på Hyde street som tyvärr snart skulle stänga, men ett par snabba lyckades man vräka i sig. Woodfour Berliner weisse och The kimmie, the yink, and the holy gose från Anderson valley.
Så slutade denna dag.

Inga kommentarer: