fredag 20 mars 2015

Öl i Nordamerika del VIII-Ike's your uncle

Dags att vända denna dag och åka söderut igen.
Vi siktade in oss på Lynwood, Washington och bryggeripuben Big e ales. I det relativt lilla och hemtrevliga taproomet tog vi lunch och ett par öl. För min del Golden ale och  Hoppy ending. Inte så märkvärdig öl men maten var sjukt god. Bästa kycklingburgare jag ätit utan tvekan. Rekommenderas.

Det var hela nio år sedan sist, men nu var det dags att återigen besöka Seattle.
Siktet var inställt på Chuck’s hop shop. Ett riktigt höjdarställe skulle det visa sig. En food truck stod utanför och serverade goda toasts mm. En liten bar och ganska många bord och stolar i denna ölbutik. 50 fatöl, trevlig personal och andra gäster.
En hel drös öl fick jag i mig, nämligen: Sour #1 från de för mig okända lokala Stoup. Highway 128 Blood orange gose från Anderson valley; arom av citron. Disigt halmgul. Smaken påminner om citronläsk fast mindre söt. Antagligen den bästa gose jag druckit. En jävla fröjd helt enkelt. Ballast Point Thai Chili wheat; neutral arom, gulaktig. Parfymisk, lite kryddig, skumbanan, tigerbalsam. Det bränner lite på läpparna efteråt. Upprör magen på lite som stark mat eller sprit kan göra. Smakar starkare ju längre man dricker. Voodoo chai från washingtonbrygeriet Hi-fi; Kaffe och choklad i perfekt balans. Mycket god och ganska söt. Lost coast Watermelon wheat; ''mörkgul'', inte så mycket arom, men smakar som en jävla isglass. Det finns spår av efterbeska. Hi-Fi Porter; väldigt maltig och stiltypisk. Inte illa.
Lowercase ESB; Bärnstensfärgad, underlig syrlig arom. Äppeltoner, knappast stiltypisk. Kanske har inte infektionen ''satt sig'' ordentligt i denna ( jag beställde en annan öl från samma bryggeri som var infekterad). Flying monkey från American brewing company i Washington; Bärnstensfärgad, ganska besk och obalanserad på något sätt, men det smakar inte illa. Tamerlane porter från Black raven; som att suga på en gummibåt/badring till att börja med, men blir som en öl när temperaturen i glaset stiger. Salish IPA från Salish sea; ''orange'' som''IPor'' brukar vara. God arom och smak, men inte perfekt. Ganska mycket kolsyra,en viss strävhet finns där och stör.
Hade de inte stängt hade jag antagligen suttit/legat kvar än. Köpte med mig en bunt öl härifrån.
Lång promenad hem i backarna och den sköna nattluften allmänt tillfreds.

Inga kommentarer: