söndag 10 januari 2016

Öl i Ontario del VIII-segeröl

Dags för ytterligare ett besök på Wvrst som besökts veckan innan. Alla öl som fanns på festivalen då fanns fortfarande kvar. Det fanns även bra wifi där så man kunde se gamla hederliga Allsvenskan och fira tre poäng med följande öl: Sinister minister från Brimstone, Black willow från Old flame, Rabbit’s foot IPA från Outspoken, Grandstand från Left field och Liquid swords IPA från Manantler. Mest välhumlade brygder, mer ''hit-'n-miss'' på dessa öl än de jag drack vid mitt första besök där. Halvtidsvila följde.

Kvällen tillbringades helt och hållet på den välfyllda och centralt belägna baren Bar hop. Åt på vägen dit så fokuset var helt inställt på alla deras fatöl. Chill winston grisette från det lokala Great lakes; ''style: grisette''. Jag trodde det var ett franskt bryggeri, men tydligen är det kanadensiska för saison. Ljus och disig. Fenoliska toner drar ned helhetsintrycket som för många andra öl i samma stil. Viss kryddighet finns dock som sig bör. Blak katt från County durham; snyggt guinessliknande öl som till att börja med mest smakar kaffe (lite för mycket för min smak), men blir mer maltig och bättre balanserad när den värms upp. Durham ESB; rubinfärgat öl som smakar blandsaft. Lite för söt och obalanserad. Det är nog en svår stil att brygga skulle jag tro. Slutligen Starke från Amsterdam; gyllene och filtrerad (antagligen), smakar dock mer och bättre än vanlig fulöl. Friskare på något sätt. Citrus i arom och smak med vissa majstoner.
Ok öl över lag denna kväll. Denna dag dracks bara ontarioöl.

Inga kommentarer: