tisdag 26 januari 2016

Öl i Ontario del XII-Happy birthday to me

Det var mulet denna dag när bussen tillbaka till Toronto gick och när den var framme strilade regnet ned ganska ordentligt.
Jag fick ta tunnelbanan till Donland station i Greektown där mitt boende låg runt hörnet. Det var inte vilket boende som helst utan The only cafe som förutom en bar med ett par hundra ölsorter även har ett cafe och ett vandrarhem på övervåningen. Ett riktigt guldställe skulle det visa sig. Det var inte riktigt tid för incheckning så jag tog en god suröl i baren i form av Swamp fly från det för mig okända ontariobryggeriet Northwinds.

Det var inte så många dagar kvar på min vistelse så det hade blivit dags att handla öl att ta med hem. Ontario likt Sverige har ett nätverk av monopolbutiker kallade LCBO. Stans bästa (som väl får sägas vara motsvarande den på Norrlandsgatan) låg inte direkt runt knuten, men det gjorde inte så mycket då jag hade fixat skjuts av Jane (som jag träffat veckan innan) som kom och hämtade mig. $123 stannade ölnotan på. Som tur var tillåter Iceland air två incheckade väskor utan extra avgift.
Efter att Jane lämnat mig vid The only cafe med min tunga last (självklart fanns det ingen hiss) och att den släpats upp till rummet åkte hon hem och lämnade bilen, åkte kommunalt tillbaka och vi sågs i baren där jag tog två goda lokala öl i form av Rabbit of caerbannog och Fallen idol. Båda från Indie alehouse på andra sidan stan.

Vi drog oss mot centrum längst med Danforth avenue och gled i på ett kinahak där middag intogs. Ingen höjdarmat, men det fick duga. Inte långt därifrån ligger den stora bryggeripuben Louis cifer där Dark horse lager från Thornbury, Original sin blonde ale och Irish dry stout intogs.

Vi skiljdes åt och jag avslutade kvällen på livliga The only cafe där en Skyfall från Indie alehouse fick bli dagens sista brygd.

Inga kommentarer: