onsdag 6 juni 2018

Öl i Lancashire del I-Festival och speakeasy

Efter att varit hemma och jobbat fyra dagar fick jag nog och stack till Arlanda igen. Denna gång med bröderna och Pütte.
Ett par brygder slank ned innan flyget skulle gå. Jack Lemon IPA från Nya carnegiebryggeriet (109:- för tre deciliter...) och den galet ljus-skadade Lucky Buddha.
Man kunde bara hoppas att ölen i England skulle vara bättre än så här...

Överraskande nog var ölet bättre redan på planet där en burk Northern trails från Mikkeller förgyllde tillvaron.
Dessa var inte längre giltiga,tur jag bara hade med mig en.

Festival-lokalen.

Arlanda-Manchester (och åt andra hållet) är min mest flugna sträcka.
Allt var sig likt när vi kom fram. I vanlig ordning bordades ett tåg på flygplatsens station och vi tog oss via Preston till Blackpool där ett par nätter skulle tillbringas.
Ett par öl blev det i hotellbaren. En Royal Lager och en annan som hette Royal Bitter tror jag. Bartendern visste bara att de brygdes av något bryggeri i Manchester. Inga märkvärdiga öl iallafall, men snorbilligt har jag för mig att det var.

De andra åt även i baren medan jag gick upp på rummet och vilade upp mig.
Anledningen/ursäkten till/för vårt besök i denna kuststad vars glansdagar känns avlägsna var Blackpool beer and cider festival. Tror dock ingen av oss fick i oss någon cider.
Denna hölls i en gammal tjusig byggnad ett stenkast från hotellet.
Gott om plats och sittplatser. Polettsystem var det som gällde. Band som spelade och självklart vill man ju ha en ölfestival på en heltäckningsmatta... This is England.
Vi slog oss ned och började rensa. Jag fick i mig: South island från det för mig okända Vale Of Glamorgan (VOG) beläget 39 mil söderut på Wales sydkust. Golden warrior från Empire, Toru från Lancaster brewery, Lancaster Amber 3,6%, Lancaster Blonde, Pegasus från Milton, Settle No.4 amber, Ribblehead bitter från Settle och Scrumdown från Potbelly.

Gubbarna gick till sängs medan undertecknad tog en sista öl på Albert's ale microbar.
Ett underligt ställe och det närmaste en speakeasy jag varit på. Man blev insläppt genom att trycka på en port-telefon. Själva puben var som ett stort vardagsrum med en liten bar vid ena väggen. Det fick räcka med en öl här, Northern monkey från 3 piers som verkligen inte var någon höjdare.
Det fick vara nog för denna dag.

Inga kommentarer: