tisdag 24 juli 2018

Öl i Noord-holland del III-Tre provningar på en dag

En ordentlig promenad fick vi i benen denna morgon när det var två provningar inbokade på krogen Foeders i stadsdelen De pijp. Ett ganska litet ställe med ganska många fat. Väl insuttet med typisk belgisk/holländsk inredning.
Första provningen var med belgiska bryggeriet Brasserie du Brabant där vi fick smaka fem olika suröl/lambics. Tydligen gör de lambic utan koelship. Orenheterna som man får i smaken av att den ''infekterade'' vörten bara fått stå och svalna i ett ''vanligt öppet kärl lagras tydligen bort enligt bryggmästaren. Jag tycker det låter konstigt, men det smakade iallafall lambic.
Andra provningen som var betydligt mer välbesökt var med en hemblandare som var med på festivalen vi besökte dagen innan. Han köpte lambic från Boon mfl. och blandade sin gueze själv och tillsatte allt möljigt. Kaffe till exempel. Jag tyckte nog hans Kinderyoga gone wild var den bästa.
Vi delade på en 20 bondgenoot från Kompaan innan mat och halvtidsvila på rummet.

Kvällen tillbringades på en av mina absoluta favoritpubar Arendsnest. Väldigt mycket folk på övervåningen så vi slog oss ned i källaren där någon höll på att plocka undan efter en provning.
Han frågade om vi var där för Oersoep-provningen. Ett bryggeri ingen av oss hade hört talas om. Så klart vi var på. För €12,5 var det nog den mest prisvärda och roliga betal-provning jag varit med på. Ölen som ''bjöds'' var Fôret blanc '16, Redeem '15 och Weelde som var en samarbetsbrygd med Nevel som även de hör hemma i Nijmegen. Den var nog min favorit av dessa syrliga brygder. Vi satt kvar till de stängde. Har ingen aning om vad frun drack, men jag hällde i alla fall i mig: Gerardus dubbel 6% från Gulpener, Berlinersaurus från Poesiat & kater, Redneck från Uiltje, Vlaams bruin från Vandenbroek, Apri-gose in der hose från Jopen. Ok öl över lag och en kul kväll.

Nattbussen ''hem'' hade precis gått och det var ett tag till nästa skulle gå så vi tog varsin öl på något hak. Amstel Bock från Heineken. Smakade bättre än väntat, men inte ''bra'' ändå.
Det var allt för denna roliga dag då vädret inte var på topp.

Inga kommentarer: