måndag 24 mars 2014

Öl i San carlos

Denna mulna men behagliga dag var det suröl som hägrade. Jag fick ta Caltrain fyra mil söderut till den lilla staden San carlos. Planen var att sitta på restaurangen The refuge till själva surölsevenemanget började, men det var tyvärr fler som tänkt likadant. Så fullt där att en plan b snabbt fick tänkas ut. Nödlösningen hette Pudley’s där lunch och en öl intogs. The City från Calicraft.

Puben Ale arsenal hade alltså Sourfest och det var tur man var en av dem som hängde på låset. Annars hade det varit svårt med sittplats. Nu var det bara att sitta i baren och beställa... följande öl: Ale industries Mexi-belgo sour; mörkbrunaktig. Något tunn, chokladtoner, kanel. Syrligheten hamnar i skuggan av chilin. ''Starkt på läpparna'' och oroar magen likt stark mat eller sprit. Tahoe mountain Persimmon saison; söt för att vara med på ''Sourfest''. Mycket kolsyra, brödig eftersmak. Crooked stave Vieille; syra finns, men lite väl snäll IMO. Troublesome från Off color; värsta gose jag druckit (det säger väl inte så mycket), drar åt hefeweizenhållet. Inget för mig. Weltfreude från De struise; körsbärs/rödbets-röd, jordgubbsarom. Syrlig med smak av röda vinbär och nyklippt gräs. Balanserad. Crooked stave L’brett D’or; Riktigt bra ekfatslagrad suring.

Det fanns ingen mat att tillgå, men nu hade det lugnat ned sig inne på The refuge så man kunde äta. Det blev någon variant av cheese steak med vad jag gissar var Brodies Oyster tea stout; ganska gräddigt skum, kaffe i aromen. Mycket kolsyra för stilen. Bra kropp, söt och maltig.
De flesta ölen här var starka och jag hörde flera gäster som ville ha något lättare. En av dem fick svaret ...''for something lighter try Pranqster.''...

Jag gick tillbaka till Ale arsenal för en sista öl, Justin blåbær från Westbrook/Evil twin; arom av saffran. Rödaktig. Lite jästig, syrlig, svarta vinbär. Balanserad.
Det fick räcka med ölande för denna dag och jag tog tåget tillbaka till San francisco.

Inga kommentarer: