fredag 21 mars 2014

Öl i San francisco del VI-Svordomar&en bryggeripub

Dagen inleddes med en promenad upp till Second street där lunch intogs på en food truck park under en bro. Det fick fart på den allt större magen, så jag fick halvspringa fram till halvflotta restaurangen Paragon som vi hade besökt ett par år tidigare. En lång bar med en del brygder från runtom i staten finns också.
Liksom sist intogs bara ett par öl. Get up offa that brown från Golden road och Pacific brewing Laboratory Hibiscus saison; Bärnsten/rosa i färgen. Smakar mer tysk veteöl än saison. Ett riktigt skumbananshelvete. Fy fan vad hemsk. Årets värsta öl?

Efter den våldtäkten av mina stackars smaklökar gick jag och vilade upp mig inför det tidiga och långa kvälls/nattskiftet.
Bryggeripuben Triple voodoo hade grand opening av sitt nya taproom/bryggeri på Third street. Frächt, modernt och högt till tak. En korv och en Witopia nöjde jag mig med innan en spårvagn togs västerut.

Sunkhaket Elixir var målet för denna tur. Anledningen till detta var att de skulle ha exklusiv (och exotisk) öl, dock bara en: Snake oil IPA som väl var helt ok. Bryggs tydligen av/hos Sudwerk.
Tydligen hade Urquell ett evenemang här, men varken jag eller någon annan tycktes bry sig. Det var trevligt och jag hade gärna suttit kvar längre, men tickers gotta tick.

Restaurangen Abbot’s cellar var som tur var relativt närbelägen.
I USA kan man ibland få en för-rätt som är ack så mättande. Så var ej fallet här, men den lilla portionen av pilgrimsmusslor med risotto var ytterst välsmakande. En hel del öl fanns också att tillgå. Detta var vad jag fick i mig vid den långa bardisken: 1903 Lager från Craftsman; fyllig, något söt välbryggd ljus lager. Vad man kan anmärka på är bristen av arom. Funkar för mig. Pivo pils från Firestone walker; mycket tunnare och beskare än föregående brygd. Ljusare, mer kolsyra. Ok ändå. Q4 harvest ''bock'' från Linden street; Jag har aldrig hört talas om cask bock, men någon gång ska väl vara den första. Gräddigt skum, ganska mörk, men långt ifrån en dunkelbock. Lite tunn kanske. Smakar blandsaft och som när man tuggar på malt. Kryddig eftersmak. Kurofune porter från Baird; saltlakrits, tjära och eukalyptus i dess mäktiga arom. Rökig, maltig, mustig, mint, torr. Chokladmalt? Riktigt bra. Möjligen den bästa asiatiska öl jag druckit. Mums! Mer från samma bryggeri: Red Rose Amber ale; träig och antagligen trött. Som natt och dag.

Jag tackade för mig och stegen styrdes tillbaka till Monks kettle som besökts ett par dagar tidigare. Bara en öl till hanns med innan tunnelbanan skulle sluta gå. Birra från Prairie; ljus och grumlig. Söt och syrlig arom. Både belgiska och tyska toner.

Gjölen, Hedin och Hasse var uppe på Amsterdam cafe som vi  besökte sist vi var i stan. Jag gjorde dem sällskap, men hann bara ta en öl innan de stängde. Beer Hop breakfast från Mikkeller.

Herr Nilsson gick till sängs medan vi andra tog en taxi ned till Mikkeller bar där ytterligare några brygder avslutade natten. För min del: Betelgeuze från Mikkeller/To öl, Ensorcelled från The rare barrel och Freewheel FSB.
På hemvägen åt vi pizza eller liknande.

Inga kommentarer: