fredag 28 mars 2014

Öl i skärgården

Diverse nynäsbor hade hetsat mig om Bar and burgers på Nynäsvägen i Nynäshamn. Så för några veckor sedan begav jag mig dit och mötte upp de lokala förmågorna Dykus, Christian och Peter. God (jag tog bara en) ''craftburgare'' samt några öl: Pangpang Saison, från samma bryggeri Hornstull Honey amber och Almighty från mitt lokala Södra maltfabriken.

I ölöknen Nynäs hade ytterligare en liten oas öppnat, nämligen Tryffelfabriken beläget endast ett stenkast från burgarhaket. Detta ställe var mer som ett rustikt cafe med stort chokladsortiment än en pub, men de hade faktiskt 80 flasköl att välja på. Jag tog Wisby Mörk från Gotlands och Treudd Saison insidieux från det för mig nya Nyckelbydal från Ekerö.
Två bryggerier på 23000 invånare i Ekerö kommun är inte illa pinkat... för denna vår älskade nanny state.

Efter att ha ''rensat stan'' tog vi en eftersläckning hemma hos Christian. Där var ölen amerikansk, stark och god. För min del: Oaktown från Calicraft och Suede imperial porter från 10 barrel/Bluejacket/Stone.
God natt!

Inga kommentarer: