måndag 20 april 2015

Öl i nordvästra England del III-Microdog arms

Efter frukosten tog jag tåget till Manchester och gick till förstaden Salford och försökte checka in. Det var dock för tidigt. Istället blev det shopping för 100tals pund i det relativt närbelägna köpcentrat Arndale centre. Där hamnar man varje gång i denna stad. Anledningen till det är ju förstås den utmärkta baren/butiken Microbar. Fem öl slank ned medan jag shoppade/åt: Tyneside Brown ale från Hadrian & border, Good night vienna från Three kings, Supertramp från Flying dog, Carynx black saison från Alechemy och från samma bryggeri Talisman. Vilt skiljd nivå på de brygderna.

Nu var det bara att släpa med sig all öl till puben på vilkens övervåning jag skulle bo på.
Sov ett par timmar på rummet innan det var dags att ge sig ut igen. Första kvälls-stoppet var något burgarhak vars missfoster till kycklingburgare mest smakade bränt. Ölen till var desto bättre, Snake dog från Flying dog på burk.

Inte jättelångt därifrån ligger Brewdog bar. Inredningen är väl liknande Brewdog på Kungsholmen men mycket högre till tak. Jag blev sittandes några timmar här sippandes på Brew puppy från Mikkeller, Alice porter 5,2% från Brewdog, Kombucha från Brekeriet, Zymaster series No. 6 Saaremaa island ale från Anchor, Soft focus från danska Gypsy inc. och från samma ''bryggeri''  Gyp wit, Schlenkerla Fastenbier och Stereo wolf stout från Brewdog.

Dags att gå ''hem till Salford''. På vägen slank jag in på Salford arms som var beläget på samma gata jag bodde. Antagligen ett ganska stort ställe som hade ett band som spelade. Kollade inte runt utan passade på att sätta mig i baren medan det fanns en plats.
Kul bartender att snacka med som kunde sin öl. Bärsen som avslutade denna långa dag var Helles deep från Deeply vale, Salford arms lager (ingen aning om vilka som bryggt den), The new salford arms från Green mill och Affinity från det för mig okända Shiny. Då puben jag bodde på nu hade stängt tog det ett tag att hitta bakdörren, med det gick det med till slut.

Inga kommentarer: