tisdag 14 april 2015

Öl i Tammerfors del I-Regn&rusk

När vi kom iland på morgonen körde vi direkt till Tammerfors. Rummet var inte klart, så istället blev det till att handla lite på alko.
Åtskilliga euro fattigare gick jag upp till den stora bryggeripuben Plevna. En hel drös öl slank ned här, nämligen Pikku Musta; ganska mörk med maltig och söt arom. Välbalanserad och smakrik mellanöl.
Tähti III; halmgult blask. Som vilket fulöl som helst.
Pohjan tähti som bryggts tillsammans med Nögne ö; färgmässigt i gränslandet mellan bärnsten och halmgul. Arom av tropisk frukt. Välhumlad APA/sessionIPA med lång efterbeska. Inte illa.
Luomu Pils; står listad som en tjeckisk pilsner, jag tycker dock det smakar mer tyskt. Knapast någon av de bättre pilsner undertecknad intagit.
Panimo sima (mjöd); 5% bara, väldigt ljus och serveras med en citronskiva. Söt, men smakar inte mycket honung. Mer som en alkoläsk än något annat. Min erfarenhet av finsk mjöd  är att den brukar var mycket svarare än tex polsk eller amerikansk. Antagligen för att finnar är kända för att inte gilla alkohol...
James savuolut (rököl); har en färg som närmast kan beskrivas som gyllenbrun. Antagligen används inte bambergmalt. Smakar bränd TV.
Tumma; nästan svart, välbalanserad och god dunkel.
Rollikka; ''mörkt halmgul'', ser vackert ut. Smakar inte lika kul. Som en fulöl.
Jag var lite besviken på ölen här då förväntningarna var lite uppskruvade.

Tog en välförtjänt halvtid på detta.
Någolunda utvilad styrdes stegen till bryggeriet Teerenpelis restaurant. Ett mörkt ställe med mycket trevliga gäster. Ölen här var; Luomuleevi; metallisk tråklager. Som vilken fulöl som helst.
Little valley Ginger pale ale; mycket ingefära, men inte galet mycket som det kan vara. Relativt balanserad.
Green’s IPA; mörk för stilen, typ bärnsten i färgen. Frisk och antagligen relativt färsk. Absolut det bästa jag druckit från dem... men det säger inte så mycket.
Green’s All natural enterprise dry-hopped lager; trevlig arom som för tankarna till APA. Egentligen inte så märkvärdig, men absolut ett fall framåt för Greens...
Big cat från Stroud; rubinröd om man håler upp glaset mot en lampa. Rökig mellanöl (stout) som inte riktigt räcker ända fram.
Sen fick det räcka för den dagen.

1 kommentar:

Gyllenbock sa...

Min erfarenhet av Plevnan är att deras svarta öl är att föredra, precis som fallet är med en del andra bryggerier. Deras Sima skulle jag gärna prova. Som du säkert vet är det vanligt i Finland att göra Sima hemma, särskilt under valborg. Tammerfors, en stad som jag ännu inte besökt, liksom London.....