tisdag 5 mars 2019

Öl i Arizona del VI-Down south

Markus åkte vidare, medan Tom och jag begav oss till flygplatsen i svinottan. Vi skulle dock inte flyga någonstans utan ta en buss söderut arton mil till Tucson inte långt från mexikanska gränsen. Ganska spektakulärt landskap på vägen, men det var svårt att hålla sig vaken.
Busshållplatsen var belägen långt från allt (liksom vårt hotell) så en Lyft tog oss till centrum. Allt var dock stängt utom ett cafe där varsin macka fick agera frukost.
Tom tog en Lyft till hotellet och kunde checka in och dumpa våra väskor medan jag gick dit universitetets campus var beläget. Där finner man även de flesta av stadens turfzoner och det var dessa som hägrade. Jättefint väder, men verkligen inte varmt när man inte rörde på sig.
När det var färdigturfat intogs lunch på som tidigare varit ett bryggeri, men vars öl numera bryggs på Barrio brewing, även det i Tucson. De kallar sig dock fortfarande Gentle bens brewery för at maximera förvirringen och lura in ölnördar. Maten var väldigt god och till den Barrio Rojo, Gentle bens Taylor janes raspberry ale 4,6%, Gentle bens Mocha java stout 5,5% och Gentle bens Nolan porter. På kvällarna är detta ett jättestort disco för studenterna på det närliggande campuset så förväntningarna var inte jättehöga, men det var inte bara maten och servicen som var bra utan även ölen.

Jag vandrade vidare i solskenet till utmärkta Tap & bottle som är en öl/vin/mjöd-butik som även har en bar (som man kan ha i civiliserade länder). Där satt Tom och väntade. Wave pool 4,8% från Pizza port underhöll mig. Vi delade även på en flaska Natura morta Blood orange från Green flash. Ok brygder. Vi handlade även lite här.
Det hade blivit sent kvällen innan så en halvtidsvila kändes nödgad. ''Gubben'' satt kvar och en buss bordades ''hemåt''.
Man skulle kunna tro att det var ett vanligt tråkigt hotell. Det är det nog för det mesta, men när vi var där var det (och stora delar av stan) helt övertaget av Tucson gem & mineral show. Helt galet stort och mitt bland allt det där bodde vi.

Några timmars ölfasta/vila gjorde mig gott och jag kunde någolunda utvilad möta upp Tom på den lilla bryggeripuben Pueblo vida brewing company i centrum. Brygder här var för min del: Marathon, Order up och Aldea 6%som vi delade på. Den sistnämnda var antagligen resans bästa öl i mitt tycke.

Det fanns varken mat eller food truck och hungern gjorde sig påmind så vi drog vidare till ett mörkt litet krypin till bar vid namn Good oak bar maten där kändes föga lockande och vi nöjde oss med varsin bira Poquito saladito från Crooked tooth för min del.

Jag höll på att svälta ihjäl när baren på gastropuben Reilly craft pizza intogs. God pizza kul/trevlig personal, förstklassig service och en god öl i fom av Stronghold session från det lokala brygeriet Dragoon. En perfekt avslutning på dagen. Riktigt kallt ute denna kväll.

Inga kommentarer: