fredag 3 maj 2019

Öl i Portugal del VII-Kejsaren av Portugallien

Världen för dina fötter.
Varmt och soligt denna dag när vi i rusningstrafiken tog en väldigt full buss söderut till stadsdelen Belém där vi fick se ett par världsarv. Inte så svårt att bygga pampiga byggnader i ens huvudstad när man plundrar en massa andra länder i hundratals år som jag brukar säga. Det var dock väldig tjusigt.
Lunch intogs på en solig uteservering några stenkast från floden. Det smakade bra. Överraskande nog fanns en exotisk brygd i form av +351 (antar att det är Portugals landsnummer) Pale ale.

Väldigt brant backe.

Efter en bussresa till centralare delar av stan och turfande där i värmen svalkade jag mig med en Cerveja Cristal från Unicer bebidas (Super bock) på en tågstation. Det var inte tillräckligt varmt för att den skulle uppskattas.
Pendeltåget tog oss tillbaka ''hem'' där någon timmes vilande följde.

En dryg halvtimmes promenad från lägenheten vi hyrt ligger Benficas arena. I den skulle restauranten Catedral da cerveja finnas, men på dörren stod det att de stängt igen för gott.
Küngen!
Istället för det stället blev det en bussresa till en helt annan del av stan för att gå på en bryggeripub som bara hade öppet på fredagar (som det var). Väl framme är det ett bryggeri där, men inte den som legat där tidigare som hade flyttat. Öppet-tiderna var generösare på Amo som bryggeriet som huserar i lokalerna på Rua bernardim ribeiro heter. Inredningen var mycket spartansk. Som ett garage med en övervåning och lite bord med stolar ute på trottoaren (där cannabis-''ångorna'' låg täta). En DJ fanns även där, minns inte vad han lirade.
Ölen som jag intog var Andorinha, Raposinha 4,8%, Borboletas 5,4%, Scottish ale, Alley cat amber 4,8% och Witbier 4,7%. Helt ok öl. Vi hade tänkt äta där, men mat fanns inte och inget annat i närheten som var öppet heller.

Vi tog oss vidare till restaurangen Espaço fábulas där (mycket god) föda äntligen kunde intas. Till maten Coral cerveja från heinekenägda Empresa de cervejas da madeira (resans värsta öl) och Simbiose portuguese grape ale från Post scriptum.
Det fick räcka för denna dag och tåget tog oss tillbaka ''hem''.

Följande dag åkte vi hem tidigt och en Sagres Sem alcool var allt som hanns med på flygplatsen.
Samma barnterror på hemvägen som på nedresan.
Sammanfattningsvis var jag glatt överraskad över nivån på ölen (semestereffekten skall nog inte underskattas), utbudet av öl samt hur ''bra'' folk var på engelska. För det mesta väldigt god mat, billigt var de också. Det som var mindre bra var att på väldigt många toaletter skulle man inte spola ned pappret i själva muggen utan det stod en hink eller liknande bredvid för detta. Konstigt nog var det aldrig någon odör från denna. Folk var väldigt korta, jag var längst ''överallt''.