söndag 5 maj 2019

Öl i Stuttgart del I-Seg visning

Fem dagar fick jag vara hemma och vila (läs jobba) innan det var dags att bege sig utomlands igen. Tog nattbussen till (den äldsta) brorsan varifrån vi fortsatte med bil och hämtade upp Pütte i Södertälje innan vi kom fram till Skavsta flygplats i Nyköping.
En exotisk men mycket god öl intogs där i form av Brooklyn Winter lager.

Flyget tog oss ned till Memmingen i Bayern där vi (jag, Farsan, Tony och Pütte) hyrde en bil och körde mot nordost till den gödselstinkande hålan Ehingen i Baden-württemberg och bryggeripuben Berg. Superrustikt ställe. Jag tog Original hell och Bräumeister pils. Ok öl, men maten var så otroligt bra att man blev tårögd.


De åtta milen till upp till Stuttgart rullade på rätt så snabbt. Första stoppet där var butiken Die bierothek i centrum som var lite knepig att hitta men väl värt besväret. Ett för Tyskland fantastiskt ölutbud. Inte så mycket traditionell öl. Mycket importerat och inhemska ''craftbryggerier''.
Med väskan påfylld begav vi oss till hotellet i södra delen av stan och checkade in. Det var säkert femton år sedan jag sist var i denna stad så det var verkligen på tiden.
På rummet bjöd Farsan på ett glas Stuttgarter Hofbräu Export. Som var helt ok. Bryggeriet var beläget ett stenkast från hotellrummet.

Jag, Tony och Pütte hade bokat in oss på en visning på jättefabriken Dinkelacker. Ovanligt att så pass stora bryggerier ligger så centralt som det gjorde. Visningen var på tyska och hött på i över två timmar. Otrolig segt. Man för stod hela tiden vad guiden pratade om, men inte vad han sa. Tydligen hade han en väldigt speciell dialekt som gjorde det hela svårare. Tyskarna som var med på visningen
skrattade dock åt hans anekdoter så det var säkert bra.
Efteråt var det mat och öl. För min del intogs Cluss Kellerpils, Kellerbier, Privat och Hopfenwunder. Inte fantastiska brygder, men trevligt och mysigt taproom (som man säger i Tyskland).

På rummet avslutades dagen med en god IPA från det för mig okända hamburgbryggeriet Buddelship vid namn Great escape.

Inga kommentarer: