lördag 11 maj 2019

Öl i Stuttgart del II-Lång dag

Medresenärerna drog till en bilmässa medan jag gick ut på vår gata där det fanns ett ställe som öppnade okristligt tidigt. Det var sunkhakens Rolls-royce skulle det visa sig. Alla som var där rökte inomhus, spelmaskinerna gick varma och någon låg och snarkade ljudligt i ett hörn. En öl fick räcka där. Herren pils från löjligt närbelägna Stuttgarter hofbräu: ljus och ren, ganska torr,men inte så snustorr som nordtyska pilsner brukar vara. Ok öl.
Vilade därefter någon timme på rummet.

Spårvagnen tog mig till centrum. I ett köpcentrum intogs ganska god asiatisk lunch med en Haller-Löwenbräu Edel pils. Halmgul med en galet långlivad skumkrona. Välhumlad och obalanserad. Ändå ok.

Inte långt därifrån finns en pub vid namn Brauhaus schönbuch. Det bryggs inte här utan själv bryggeriet ligger ett par mil sydväst om stan. Traditionellt tyskt ställe som fick mig att ångra att jag nyss ätit då maten på såna här ställen brukar vara väldigt bra. Stort ljust ställe med trevlig personal och blixtsnabb service. Mycket folk. ''Alla'' drack öl på lunchen. Det är annat än här hemma det. Pütte kom även och anslöt.
Ölen då? Pils: vackert serverad pilsner på tyskt vis. Ren och lättdrucken. Skulle passat utmärkt på uteserveringen om några månader, men det var inte läge för det i mars när vi var där. Naturtrüb; serveras i otyget dimmigt/strävt glas. Luktar som zwickls brukar, ser ut som det ska. Mer kolsyra än brukligt för stilen. Lätt och maltig. Även denna öl hade garanterat kommit mer till sin rätt in varm sommardag på en uteservering. Ur-edel: gul och livlig som en fulöl... fast god. Med andra en helt ok helles. Jäger spezial; svårt att avgöra färgen då man får ölen serverad i ett krus, men om man lyser ned med en ficklampa ser det gult ut. Metallisk, intetsägande och tråkig. Amber ale; mörkorange. Doftar diffust humligt. Bra balans mellan humle och malt, men det räcker inte i det här fallet. En ofta utskälld ölstil som jag kan uppskatta, men det var för mycket felsmaker här. ''Skomakare bliv vid din läst''... Till sist deras Pale ale som inte var så lyckad den heller. De ska nog hålla sig till traditionella tyska öltyper verkar det som.

Vi drog vidare till ett ställe som av exteriören att döma hade annan öl än från stadens två stora bryggerier. Så var inte fallet utan man fick nöja sig med Stuttgarter hofbräu Pilsner. Ingen höjdare.

Jag hade förköpt mig lite på öl dagen innan och bagaget behövde komma ned ett par kilo så det blev en rumsöl på kvällen i form av Jrön grünhopfen-sticke från Uerige/Kehrwieder. Fina grejor.

Drog ut igen, denna gång till utmärkta Kraftpaule som jag antar är samlingsplats för stadens ölnördar. Båda modern öl och mer traditionell fanns att välja på. Undertecknad nöjd sin dock med Hensen Ofenrohr, Mahrs Naturtrübes pils 4,9% och deras egen Stuttgarter Helles. Oklart vart den bryggs.
Det var en lång dag. Spårvagnen tog mig ''hem''.

Inga kommentarer: