tisdag 4 juni 2024

Öl i Alabama del III-I live in a car

Det var antagligen resans varmaste dag när jag försökte ta mig till flygplatsen där den enda zonen i närområdet finns. Det var lättare sagt än gjort. Tydligen gick inga bussar på söndagar. Gick istället och åt på ett par snabbmats-ställen. Jag mötte upp Tom på Back forty beer company i norra Birmingham. Ett stort ställe med en lång bar. De visade en amerikansk fotbollsmatch i ett stort rum bredvid baren och folk var väldigt engagerade i detta... dock inte vi som satte oss i den gassande sydstats-solen framför bryggeriet. En hel drös öl fick vi i oss i form av: APAn Not so dain-Tea, IRAn Theophulis' heart och Naked pig pale ale.

Bryggerier vi besökte i stor-Birmingham.

Vi gick vidare till Ghost train brewing. Även det ett stort ställe med stor uteplats. Det fanns även till min glädje några flipperspel som förgyllde tillvaron. Det var som sagt en varm dag och till och med soldyrkaren Tom vek ned sig och nöjde sig med en plats i skuggan. Mig veterligen har det inte hänt på tio år. Här fanns även en food truck som serverade den godaste pizza jag någonsin ätit. Öl då? Jo: ljusa lagern El rey, Kaleidoscope kettle sour, Light lager, Mango easy wheat 4,9% och Schwarzbier. Ok öl över lag men maten var det som verkligen gjorde intryck på mig.

Nästa stopp var Hi-wire. Ett bryggeri hemmahörande i North carolina, men som nu tydligen brygger även i Alabama. Det blev bara en öl här: Pink lemonade session sour ale.

Vi hann även med några öl på Trimtab brewing co innan de stängde. För min del dessa utmärkta brygder: Premium lager, berliner weissen Paradise now och 205 Pale ale. Där träffade vi den unga och livliga Anna som vi hängde med resten av kvällen.

Undertecknad och Lenin(?). Två röda gubbar.

Ett sista stopp blev det på ett ställe som egentligen inte var något specifikt ölställe utan mer en vanlig bar men i dagens USA finns det finöl nästan överallt så vi blev kvar där ett tag inmundigandes dessa fina brygder: Cahaba Blonde, Urban south lime cucumber gose, fruktölet Malachite från det för mig okända Steele hall  beläget några mil nordost om stan och Paradise park american lager från Urban south. Lyft hem blev det efter den långa dagen.

Finfin gose.
Bäck utanför High-wire.

Inga kommentarer: