söndag 23 juni 2024

Öl i Reading

Jag slutade jobbet tidigt på morgonen och tog bussen till Bålsta station där nästa buss tog mig till Arlanda denna soliga morgon. Väl innanför säkerhetskontrollen behöver man inte bry sig om trams som att klockan ska vara elva så jag hann med några öl ur Spendrups portfölj. Lika kul som del låter. IPLen Omaka Betong, Pistonhead Regular lager Sweden rock edition och Pistonhead Kustom lager amarillo.

Ett par timmar senare landade mitt flyg på Gatwick där det var lång kö för att på en tågbiljett... sen tog det ytterligare ett tag innan tåget kom. Sov inget på flyget men lyckades iallafall få en blund på tåget. Min plan var att gå och sova efter en ''lång'' natts jobb. Pete väntade dock vid stationen i Berkshires största stad så det var bara att glömma. Första stoppet var något varuhus där en bagagevåg inhandlades. Inte långt därifrån till Brewdog bar där vi tog varsin snabb öl. Amber alen Shore leave för min del som var helt ok.

Nästa stopp var utmärkta och väl insuttna The ale house (freehouse) som tyvärr inte hade mat så det blev bara en en öl här. Incognito citra pale från det för mig okända MBH beer beläget fyra mil söder om Manchester.

Dagens besökta bryggerier.

Hungern gjorde sig påmind och vi åt på närbelägna bryggeripuben Zerodegrees. Maten var god och till den The bohemian.

Bar-rundan dundrade vidare till bryggeriet Phantom en bit från centrum där NEPAn Denim förgyllde tillvaron.

Vidare besöktes bryggeriet Double-barrelled vars relativt stora tap room var fyllt av quizare så vi satte oss på en soffa vid baren och försökte att inte väsnas alltför mycket. Ett par öl hann vi med innan de stängde: NEPAn Finch och APAn Parka. Bra nivå på dem. Reading är ingen världsmetropol så det fick bli en gammal ''hederlig'' taxi tillbaka till centrum.

... där vi hamnade på väl insuttna freehouset Nags head som jag gillade skarpt. Det var torsdagkväll och de hade inte öppet så länge men hann med sista beställningen iallafall. Easy come easy go pale ale från Elec tric bear. Otroligt att man orkade ''dygna'' vid min ålder, men vi hade väldigt kul iallafall. Inga problem att somna den kvällen.

Inga kommentarer: