fredag 5 juli 2019

Öl i North carolina del IV-Funny day

Soligt och varmt även denna dag när jag tog en buss till Craft tasting room and growler shop som låg hyfsat centralt till.
Det var inte bara fatöl här utan det fanns även ett hyfsat urval av flaskor/burkar. Ölen på fat räckte dock mer än väl för mig. Jag minns inte hur maten var, men servicen var i alla fall med amerikanska mått mätt dålig.
Bärs då? Jo jag fick i mig: Seed spitter från det för mig okända Tarboro Brewing company beläget 38 mil väster om Charlotte. Triple c Dry irish stout; stabil och välbalanserad dry stout utan att ha det där lilla extra. V scale vanilla porter från Blue blaze brewing; chokladaktig arom, metallisk med toner av svartmalt. Jag hittar ingen vanilj. Piece of wit från Rusty bull; någolunda stiltypisk med viss kryggighet. Slutligen Bandito från Noda; helt vanlig ljus lager med någon citruston. Väldigt lätt. ''Drickes med fördel en dag som denna'' (som svensk högsommar). Uteslutande öl från ''the carolinas'' här för mig.
Inte så långt därefter mötte jag upp Pütte på 7th street varifrån the Funny bus avgår.
Det är en rundtur i staden som åker förbi dess sevärdheter och historiska platser. Skillnaden mot vanliga sådana turer som finns i de flesta större städer är att det är en ståuppare som är guiden samt att alkoholförtäring ombord uppmuntras. Nästan lika kul som det låter. Vi var såklart väl förberedda och hade med oss förtäring. För min del Silent night imperial stout från Mother earth och Vienne från Council.

Vad vi inte visste innan var att bussen stannade på Heist brewery för pisspaus. Vi var inte så nödiga utan hetsade i oss varsin Lilikoi dreams istället. Alltid lika trevligt att få besöka ett bonusbryggeri.

När chauffören kört tillbaka alla glada människor till 7th street gick vi till den närbelägna bryggeripuben Rock bottom. De hade dock bommat igen för gott ~ någon vecka tidigare. Istället tog vi spårvagnen i rusningstrafiken till Triple c brewing company på Hatcher street.
Ganska litet, men det fanns en ganska stor uteservering på baksidan. Även en food truck som åts från. Vi körde även några partier shuffleboard där. Runner’s high och Light rail pale ale intogs där.


Ett stenkast därifrån finns en annan ganska stor och livlig bryggeripub vid namn Suffolk punch där vi tog kvällens sista öl fast kvällen var ung. Dutch crush hette den och var en av de värsta öl jag haft äran att dricka. Den gick inte att få i sig.
Vi tog faktiskt en gammal hederlig taxi tillbaka till boendet. Som väntat blev det en ganska kort dag när man inte tar någon halvtidsvila. Klart slut.

Inga kommentarer: