lördag 9 september 2023

Öl i Norge del I-Oslo Sentrum

Efter frukost var det dags att knalla bort i vårsolens glans till buss-stationen för vidare färd... Drygt fem timmar och 43 mil norrut senare kunde jag för första gången på 19 år sätta min fot i den norska huvudstaden. Det fina vädret höll i sig när jag gick till Vinmonopolet för att fynda lite... eller bli pungslagen var nog närmare sanningen. Därifrån en spårvagnsfärd norrut till stadsdelen Rodeløkka där jag hyrt en lägenhet. Inte stor men fullt tillräcklig. När allt lastats av gick jag till Karl johann och gled in på den mörka men stora puben the Scotsman. Man kan inte köra nota där så det var bara att ge plånboken den andra av många norsk käftsmällar under den här resan. SessionIPAn Lille lørdag från Haandbryggeriet (som man inte sett till på ett par år) fick man i sig i ett hörn. Ganska tråkig öl.

Inte så långt därifrån fanns ännu ett stort ställe på två våningar med en ''matlucka'' på övervåningen. Brygg var namnet. Något rimligare priser här som jag minns det. Blev kvar där resten av kvällen. Åt något lättare och till det: NEIPAn Cloud dancer från det för mig okända lokala Schouskjelleren mikrobryggeri, alten Liten altergutt från Vor frelser, APAn Lupu lion från Brew york, Helles yeah från Lervig, dunkeln Frydenlund Bayer och Schous pils. Båda från Ringnes. De inhemska bryggarna imponerade inte denna kväll. Spårvagn ''hem'' i mörkret.

Inga kommentarer: