söndag 10 september 2023

Öl i Norge del II-Dra kortet&blunda

Jag inledde dagen med en rask promenad ned till Oslo bussterminal där en buss bordades till världsmetropolen och kuststaden Kristiansand 32 mil i sydostlig riktning. Det var en riktigt vacker vårdag när bussen rullade genom det vackra landskapet. Väl framme gick jag in på Vinmonopolet för att handla några exotiska sorter. Det bra var att det fanns kylskåp, det dåliga var att det inte var billigare än i Oslo... Hittade ett lunchställe med exotisk öl. Maten var nästan ok och till den Christianssands Pilsner och Southern IPA från Nøgne ø. Goda öl. Hade inte så lång tid på mig på rivieran så det var bara hoppa på bussen tillbaka till den kungliga huvudstaden igen.

Väl tillbaka i Huvudstaden lokaliserades efter lite irrande det lite sunkiga men centralt belägna Cafe fiasco. Jag slog mig ned i baren och intog: berlinerwiessen Human nature från Lervig, surölet Fruit saladz från Brew york och Ringnes Pilsner. Ok öl.

Det hade börjat skymma och hungern satte in. Jag hittade ett ganska stort food court där knappt ätbar soppa intogs. Till den Aass Pilsner. Vet inte om maten eller ölen var värst.

Avslutade kvällen på Tilt. En arkadhall på tre våningar med en massa flipperspel. Poletterna till dessa blev billigare ju fler man köpte så jag slog till på många. Då skulle man kunna tänka sig att det inte skulle bli en så dyr kväll om man slipper betala norska ölpriser... det fanns dock en bar så m a o blev det ännu dyrare. De dyrbara dropparna denna afton var iallafall: surölet Sprinkle & squeeze från Vocation, Kinn Tyttebær och ställets egna pilsner Arkadeøl, även det från Kinn. Ok brygder.

Inga kommentarer: