måndag 11 september 2023

Öl i Norge del III-En liten runda i Trondheim

Det var ganska tidigt när jag tog spårvagnen ned till centralstationen för vidare färd 49 mil norrut till Trondheim närmare bestämt. Vackra vyer med många fortfarande (i april) snöklädda toppar passerade tåget. Tjusigt värre. Det var 13 år sedan jag var där senast och det såg bekant ut. Det gick bra att checka in på hotellet trots att jag var lite tidig. Planen för det här resan var att äta buffeer för att kunna ''få'' så mycket mat som möjligt in detta dyra land. Det här var enda gången jag hittade en. Det var pizza som väl inte var så märkvärdig men mätt blev man iallafall. Till maten Frydenlund Juicy IPA.

Gubbe som man är blir man trött efter en måltid så det fick bli en tidig halvtidsvila på hotellrummet. Andra halvlek inleddes på källar-bryggeripuben Øx i centrum. Nöjde mig med en Pilsner innan jag drog vidare...

Planen var att gå på Daglighallen, men det var stängt över påsk. Lite kylslaget när jag istället slog mig ned i ett hörn på den centralt belägna puben/cafeet Habitat. Ett par brygder intogs av Einstein pils från Monkey brew och Ginger ninja från 7 fjell. Ingefärsdricka med alkohol.

Vid samma torg finns en annan bar, Work-work som var välbesatt denna onsdagkväll. Nöjde mig med en Austmann Pils där.

Jag gick över Nidälven som flyter genom stan till utmärkta och väl insuttna puben Antikvariatet. Två barer, trevlig personal och väldigt lågt till taket. Bärs där var denna afton: Lervig nitro stout, belgiska alen Tre gamle damer från Austmann, gosen Siren och sessionIPAn Wormhole 4.0. Båda från Monkey brew.

Inga kommentarer: