lördag 14 mars 2009

Öl i Birmingham del II-Jag blir blöt

090310:Glömde att det var en annan tidszon så jag fick sitta på ett fik nere vid bussstationen i drygt en timme&inta frukost.Försenad kom till slut bussen&färden norrut kunde fortsätta.
Trots min svåra hunger kunde jag inte låta bli att gå in i en bokaffär som låg mellan bussstationen i Birmingham&boendet.Ett gäng böcker&tidningar inhandlades,bla 100belgian beers to try before you die,CAMRA's tidning Beer&Beers of the world(nästan halva priset mot vad den brukar kosta hemma).
Efter en promenad i regnet kom jag blöt&nu ännu hungrigare äntligen fram till vandrarhemmet på Livery-street&kunde checka in.
En affär hade siktats på vägen dit som skulle kunna tänkas ha öl.Jag gick tillbaka dit för att köpa med mig lite lokalt öl hem.
Något dylikt fanns ej,dock Dragon stout från samma bryggeri som gör Red stripe i Jamaica.
Gick tillbaka till rummet&lastade av de små flaskorna för att genast gå ut igen.Målet var nu 7:ans buss till Villa park.Tyvärr var det ingen match,men ändå kul att se från utsidan&att handla lite i souvenirbutiken.Seriös fotbollsporr.
Området arenan låg i var dock ingen vacker syn riktigt nergånget&slitet.Det anar man inte när man ser PLe-matcher på TV.
Jag tog samma buss tillbaka,men gick av halvväg för att gå på den pampiga/vackra puben Barton arms där äntligen god(thai-)mat&real ale kunde intas.

Bishops farewell,svårt att säga hur den smakade då maten var så stark,men jag tror första klunken var god!
&som''efterrätt''Svyturys(Extra antagligen).Unken&ljummen.Fick aldrig se flaskan.Gammal kanske.
Jag tog bussen tillbaka till mitt rum för lite vila innan''andra halvlek''.
Man fick gå en bit för att komma till The woodman på Albert-street.En pub som nog hade sett sina dagar.En öl blev det i alla fall.
Thwaites Original.Man får verkligen koncentrera sig&leta efter smaken.Riktigt tunn&teaktig.
Jag drog vidare till The old royal på Church-street.Där man fick det tveksamma nöjet att se liverpool förnedra ett gäng stackars spanjorer.

Här konsumerades:Brains SA,M&B Brew XI från Coors.Två ganska intetsägande bitters.En överraskande god,lite nötig&uppfriskande mild på keg från Coors intogs också:M&B Mild.
I samma kvarter(har jag för mig)låg restaurangen Corner-house som hade några casks.Först HPA från Wye valley;Britterna vet verkligen hur man gör smakrik mellanöl.Ljust guldfärgad,härligt blommig humlearom&smak.Riktigt god.Den hade gärna fått ha lite mer kropp,men man kan inte få allt vid4%.Amerikaner:Less is more!
Flowers IPA,bryggt av Badger;Ofta när man läser ölrecintioner finns ordet''earthy''med.Detta är första gången jag tyckt att ett öl smakat jord.Lageraktig.Hur kan man kalla någon brygd på4%för IPA?
Eiken Artois från Inbev.En ljus lager med mer karaktär en Stella.Ekfatslagrad tydligen.
Kasteel cru från Brasserie de saverne fick avsluta kvällen.Hur mycket man polerar&presernerar något fint&ger det ett belgoklingande namn är skit alltid skit.
God natt!

Inga kommentarer: