torsdag 5 mars 2009

Öl i Paris delIV-Staden's bästa krog

090225:En dag med mycket gående skulle det bli.För att ladda upp inför det hemska fick fet bli ett besök på en bryggeripub vi hade gått förbi första dagen.
I samma kedja som den vi besökte i Toulouse där inte hela sortimentet avverkades.Inseine var namnet på den första brygden.En bitter eller sorry excuse för som min medresenär skulle ha sagt.Kändes ganska vattnig.
Parislytic var väl den av deras brygder som hade mest karaktär,rubinfärgad&med något mer kropp än de övriga.Fruktigt maltig.Dock inget man beställer igen.
En stout dracks tydligen där också.Dark de triomphe.Den lämnade tydligen ett svart hål i min hjärna.Kackerlackor fanns det även på detta ställe.
Från Rue St.Denis gick vi ända ner till Boulevard de Port royal&säkerligen inte raka spåret.
Målet för promenaden var Academie de la biere.Vi hittade det inte först,utan gick in på ett annat hak&åt.Till maten något som stog under öl i menyn&säkert kostade 8euro eller liknande som öl ofta gör i denna stad.Tango-monaco hette det.Som en folkfruktöl fast ännu mer åt läskhållet.Vet inte ens om det var alkohol i.Det passade naturligtvis vansinnigt illa till min osttallrik.
Nåja,detta var uppenbarligen fel ställe,men cirka100meter längre fram på gatan låg det vi var här för i alla fall.
Det bästa stället på den här resan i mitt tycke.Visserligen ganska dyrt,men det hade man vant sig vi vid det här laget.
Först tre(!)tyska hefeweizens på raken:Alpirsbacher Weizen hefe hell,Fürstenberg Hefeweizen hell&Kuchlbauer Weisse.Ska jag vara ärlig kände jag ingen skillnad på dom.Hade man haft dom sida vid sida hhade det nog gott bättre.Lite för söta för min smak,en svår balansgång för bryggare skulle jag tro.
Loubliette Ambrée från Petite brasserie ardennaise.Citrusarom,antagligen brygd med någon belgisk jäst,en del honungstoner,men inte för mycket.Ganska bra.
Slutligen Oldarki från Castelain.Jag visste inte att Baskien även var en del av Frankrike&därifrån kommer denna brygd.Odefinerbar&sötaktig.Helt ok dock.
Sedan blev det till att åka hem&sova medan tunnelbanan fortfarande gick.

Inga kommentarer: