tisdag 1 maj 2012

Öl i Holland del I-Jaså DEN Haag

Cirka 29 timmar fick man vara i hemmets lugna vrå innan det var dags att ge sig ut, tillbaka till Arlanda jetlaggad och jävlig för nästa ölorgie. Jag har aldrig sett så mycket folk förr på denna flygplats, antagligen pga att sportlovet började då.

Planet landade i Amsterdam enligt tidtabell. Vi tog tåget direkt till Haag som vi skulle förgylla med vår tillvaro den första kvällen/natten. Incheckningen gick smidigt och inom kort var siktet inställt på de centralare delarna av staden och puben The fiddler som inte riktigt hade öppnat än. På ett cafe (visserligen var vi i Holland, men det var inte ett sånt cafe) i närheten intogs istället en enkel lunch. Törstiga som vi hade blivit gick vi (Dykus,Tom,jag,Owe,''Erik&Mackan'') tillbaka till krogen som nu slog upp dörrarna. Ett stort ställe där ett långbord på övervåningen intogs och undertecknad intog följande brygder: Hertog jan Oerblond från Arcense bierbrouwerij, Hertog jan Primator (inte en dubbelbock som man skulle kunna tro utan en ganska stark pilsner) från samma bryggeri, Deugniet från Du bocq (La gauloise), Koyt från Jopen, Adriaan Witbier från samma bryggeri.

Nästa stopp var en livsmedelsaffär där lite rumsöl inhandlades.
Ett depåbesök på De paas följde där en Brand Up gjorde mig besviken då jag minns den som min favoritpilsner. Antagligen för att man druckit lite belgiskt innan.

När vi kom tillbaka till boendet visade det sig att man inte fick ha alkohol på rummet. Holland-detta förbudsland!
Ölen checkades således in i receptionen och en välbehövlig halvtidsvila kunde tas.

Owe, Tom och jag gick tillbaka till det nu knökfulla De paas där vi ölade resten av kvällen medan ungtupparna gick till The fiddler.
Brand Oud bruin, Witheer från Scheldebrouwerij, ’n Toeback från samma bryggeri, Emelisse TIPA, Ter dolen Armand från De dool, Emelisse Espresso stout, Ne flierefluiter från Affligem, Gageleer från De proefbrouwerij.

En lite eftersläckning ägde rum i hotelbaren där det fanns billig trappistöl har jag för mig.

Inga kommentarer: