lördag 26 juni 2010

Öl i Chicago del I-The blue oyster bar

Planet kom fram ganska tidigt på morgonen och tunnelbanan eller ''The el'' som den kallas går ända till O'hare-flygplatsen som ligger väldigt långt från centrum. Ganska smidigt och billigt i alla fall. Jag hade bokat hotell i Chinatown, väldigt nära tbanestationen. Väl framme blev det en del sovande, då jag har väldigt svårt att sova på flyg.
Någolunda utvilad var målet för dagen bryggeripuben (bögeripuben?) Hamburger Marys i gamla svenska stadsdelen Andersonville. Lättare sagt än gjort skulle det visa sig. Jag tog tunnelbanan till någon station där det skulle bytas till en buss, som visst kom efter ett tag. Men sedan gick det väldigt långsamt. Blackhawks hade vunnit NHL/Stanley cup (för första gången på 49 år) någon eller ett par dagar tidigare och just den här dagen hade de sin parad genom staden som ett par miljoner (observera, ingen överdrift) människor var och tittade på. Inte nog med det, dessutom var det basebollderby (Cubs-White sox) där bussen skulle försöka ta sig förbi.

Till slut kom jag fram i alla fall och kunde slå mig ned i baren och beställa en Lightweight golden ale; lite köldgrumling, välhumlad för att kallas ''lightweight'' skulle antagligen passa bara till deras burgare.
Mary Hoppins; kopparfärgad, luktar lite youhurt eller fil, lite fruktig, obalanserad.
Shock top belgian white; bättre än väntat från Anheuser-Busch, fruktig, en ton av apelsin. Kanske från apelsinskivan som jag snabbt ryckte ur.
Domaine dupage från Two brothers; luktar blåbär och murket trä, enligt B-F datumet är den relativt färsk men smakar ändå gammalt. Konstigt öl.
Leinenkugels Red lager; aromen är som hämtad från vilket svenskt fulöl som helst. Metallisk och torr. Även det här smakar gammalt. Jag skulle hellre dricka Falcon Bayerskt.
Deras egen Gangster hopped up amber ale; vet inte vad jag ska tycka. Med tanke på namnet känns den väldigt snäll.
Jag var antagligen den enda personen på stället som var straight, men det var grymt kul i alla fall. Några öl till blev det
Deras egna Peach wheat, Sprecher Hefe weiss och Half acre lager.
En intressant iakttagelse (som skulle upprepa sig många gånger) på vägen hem med tunnelbanan var att när man skulle gå av i Chinatown var man den enda i vagnen som inte var svart.

Inga kommentarer: