onsdag 2 juni 2010

Öl i Eskilstuna del I-Disrespecting beer

Jag tog tåget till Eskilstuna där en bil väntade för vidare (vansinnes-)färd till det mytomspunna bolaget,''Tuna park'' där det lokala bryggeriet Eskilstuna ölkulturs brygder skulle finnas till försäljning.
Efter lite antastande av personalen lyckades de skaka fram ytterligare två sorter utöver den som stod ute i butiken.

Efter mycket om och men kunde jag och Matti (vars fru var chaufför för helgen) slå oss ned på den lokala Biskopen för ett glas Hällby hefe från ovan nämnda bryggeri, mycket skumbanan, men det kan göras så mycket bättre. Lite mat som var helt ok rafsade jag även i mig här.
Vi styrde stegen mot Ölkulturen och på vägen var det en scen med liveband som spelade på en ö mitt i stan. Det fanns nog inte tid att stanna att titta närmare, men det lokala bandet Alone in 2 lät väldigt bra live i förbifarten och ska absolut lyssnas närmare på när tid finnes.

Väl framme på bryggeripuben (som är en medlemspub, men vi fanns på gästlistan dagen till ära) blev det en Munktell export som var ganska tråkig. Undertiden vi satt och sippade kom Krille och gjorde oss sällskap
och förde ned oss till Sveriges schysstaste uteservering(?) alldeles nere vid vattnet med lång kvällssol.Annas red ale, bryggeriets bästa av de brygder jag har avverkat hitills, kopparfärgad med intressant humleprofil, luktar lite svett (på ett bra sätt), tappar i karaktär när den värms upp, eller är det smaklökarna som domnade av kanske? Tydligen bara 30 IBU!
Tumbo; minst sagt väl utjäst som sig bör med en tysk pilsner. Kanske just därför föredrar jag tjeckisk?
Det fanns även en del gästkranar, alltid ett plus i kanten. Till exempel Stallpojken från Strömsholm, luktar sött, kalaspuffar möter ännu mer honung, den belgiska jästen gör sig påminnd. Syrlig eftersmak.
En IPA i den engelska skolan; Skogstorp IPA dracks också. Och i och med sista beställningen intogs en ''Vår egen GLP''. En porter specifict bryggd för Bishop arms. Tydligen tyckde jag att den smakade ädelost.

Alla tre återvände till Biskopen där en Ola Dubh 40 mer eller mindre delades på. Jag tyckte den ''trettioåriga'' var väldigt bra, men den här... wow! Ännu mer liksom.
Även Paradox smokehead, och St Bernardus 12 ska väl också nämnas som hastigast...
Hade vi fått nog? Nej!

Nästa stopp blev det relativt nyöppnade och utmärkta Royal oak (men redan hade de en öllista som stämde dåligt överens med verkligheten... på ett bra sätt!) där följande öl tydligen intogs; Leo från Boon rawd, Fröslunda från ''Kulturen''. Sedan blev vi hämtade och kunde åka hem och se på hockeyn... Krille hade nu åkt hem till sitt (antar jag) och vi lyckades med konststycket att båda två hålla oss vakna hela matchen.

Inga kommentarer: