lördag 26 juni 2010

Öl i Chicago del II-Bryggeribesök&storhandlande

Det skulle ju i sann ÖiS-anda storhandlas öl också. Inte galet långt från där jag bodde låg en affär i Binnys-kedjan. Där fanns det öl och en delikatessdisk. Dessutom ska det finnas en bar där som jag inte såg till. Det blev en presentförpackning från Ommegang, med tre olika 75:or och ett snyggt glas, En presentförpackning med tre olika 65:or från det lokala Goose island. Man kunde inte ha köpa småflaskor så det blev ett ''mixed 12pack'' från Fort collins. Lösa 65:or däremot gick bra. Besöket där kostade mig$215:-. Det var ölporr det!
Jag gick faktiskt tillbaka också då min nya (men nu trasiga) väska var väldigt bra att bära/dra. Synd bara att det började spöregna innan man kommit halvvägs.
Väl tillbaka på rummet var det bara att dumpa av grejorna. Jag hade en tid att passa, en bryggerivisning på Half acre var nämligen inbokad.

På vär dit blev jag akut tvungen att uppsöka en toalett, således blev det lunch på en mexikansk resturang som hade en dylik. God men konstig mat. Öl hade de ej.

Har aldrig varit på ett så välbesökt bryggeribesök någon gång. Gratis var det och man fick dricka hur mycket man ville av tre sorter. Bryggmästaren som höll i rundvisningen var riktigt rolig, även om det var lite jobbigt att stå så länge. Han sa att bryggeriets produkter bara fanns att köpa i Chicago och några förorter och blev mycket förvånad när jag påpekade att det fanns Half acreöl på flaska på min lokala bryggeripub i Sverige. En souvenirbutik fanns där man även kunde köpa med sig flaskor och growlers. Handlandet var ju redan avklarat.
Istället blev det färd tillbaka till gamla hederliga Chinatown där det liksom varje dag förtärdes Kinamat på rummet i ''halvtid'' acompanjerat av någon exotisk läsk eller vatten på flaska. Har man inte varit i USA kan man kanske tycka att det är onödigt att köpa vatten.
Gå till din närmaste kommunala simhall och drick vattnet ur bassängen där. Så smakar kranvattnet i åtminstone tolv av de tretton stater jag besökt.

Andra halvlek började i centrum som inte är det pubtätaste (i alla fall inte bra pubar) området i staden. En av dem är i alla fall The gage på Michigan avenue. Slog mig ned i baren bredvid en dryg jävla bög som blev utkastad så småningom. Extra dricks!
Golden cap från New holland; Luktar typiskt belgiskt, smakar ''större än sina 6,6%. Väldigt spritig och torr (som visserligen hör en saison till). En besvikelse.
Three floyds Gumballhead hade jag smakat på dagen innan och tyckt mycket om, men det var lite ''sent'' då så det var dags att ge ölet i fråga en ärlig chans. Antagligen världens bästa veteöl alla kategorier helt otrolig arom och smak. Erotisk amarillo i mängder. Jag vet mina begränsningar och kan inte göra detta öl rättvisa i ord, läs istället vad andra har skrivit.

Vidare till nästa ställe, State&Lake som låg just i denna korsning. Det kan vara en hotellbar, men jag är inte säker. Lite intressant öl fanns där i alla fall.
Krankshaft från det lokala Metropolitan; ett av de ljusaste öl jag druckit. Påminner mest om äppeljuice i smaken.
The bitter end från Two brothers, en APA med en humlekombination jag inte riktigt gillar.
Rockys revenge från Tyranena i grannstaten Wisconsin; mest maltsötma och kakor/bakverk i aromen, smakar lite unket, och träigt antagligen inte för att ölet skulle vara gammalt.

Vidare till nästa ställe Paramount room där Alpha king intogs. Även detta öl hade smakats på dagen innan fast väldigt sent. Ännu ett wowöl från Three floyds. Vilken humle! Lakrids och tallbarr... Läs mer HÄR!

Dagens sista ställe blev The publican som verkade kanon på alla sätt och vis men jag började må dåligt av någon anledning så fort jag satte mig så det blev bara en öl där.
Lagunitas Saison; som en Hefeweizen med belgisk jäst. Är det verkligen bara 6%? Lite spritig.
Men som sagt jag var verkligen inte i form, ville bara hem och sova.

Inga kommentarer: