måndag 10 juni 2013

Öl i Colorado del II-Sunday,bloody sunday

Dagen inleddes med en promenad i solskenet till bryggeripuben Shine där jag gick igenom några av deras brygder. Pohoda pilz; riktigt färsk och frisk. Inte tokhumlad, men välbalanserad. Helt ok som dagens första öl.
Liberation; bärnstensfärgad, söt, antagligen bryggd med durra eller liknande, smaken känns igen. Bra för att vara glutenfri.
Shine Pale ale; en medelmåttig APA, som vilken som helst.
Godkänt betyg för detta bryggeri... grundat på dessa öl i alla fall. Maten var dock inget att hurra över.

Efter detta tog jag mig till Redstone meadery för en visning utan att ha koll på att de hade stängt på söndagar...
Mycket om och men senare blev det en välbehövlig halvtidsvila.
Någolunda utvilad begav jag mig återigen ut i den kvava kvällen. Precis som dagen innan besöktes Conor O’Neills för god mat och ett par oprovade öl.
Omission Handcrafted lager; lättdrucken ljus lager.
Guinness Black lager; ''Enjoy ice cold, straight from the bottle´´. Lets not go crazy. Luktar och smakar gammalt, nästan ''fat-toner'', men det är nog bara inbillning.

Nästa stopp var bryggeripuben West flanders. Drack bara ett par gästöl där.
Face down brown från Telluride; som Coca-cola i färgen, maltig och fyllig, chokladtoner. Lång bränd eftersmak.
Boulevard Irish ale; kopparfärgad. Någolunda välhumlad, snällare än vad de flesta svenska tolkningar av stilen brukar vara. Men god.

Dagens sista ölstopp var bryggeripuben Walnut brewery. Här mötte jag även upp mitt resesällskap (Hedin, känd från Gambrinus) som kom en dag senare än mig till Boulder. Öl då? St. James irish red; färgen stämmer, men inte smaken. Otroligt tam, mer brödig som en helles än välhumlad som IRAs väl ska vara? Bu!
Schwarzhacker; ganska mörk och söt. Något rökig, inte illa.
Old elk brown ale, Seasonal wheat och slutligen Speciality dark. Inte världens bästa öl, men kul var det.

Inga kommentarer: