fredag 14 juni 2013

Öl i Colorado del IV-The day Hell froze over

 
På dagens schema stod en lång utflykt till de nordliga delarna av denna stat (ungefär lika stor som Nya zeeland). Caitlyn och Amber hämtade oss och vi begav oss upp i bergen mot nationalparken Rocky mountain. Det gick uppför hela vägen och till slut var vi framme vid en parkering där man kunde gå olika vandringsleder i den helt sinnessjukt vacker natur. Vi gick upp till Nymph lake. Trots att det var varmt var det massor av snö pga den höga höjden. Högre upp än Kebnekaise, grymt jobbigt att gå uppför i den tunna luften, men tillbakavägen var inga problem. Hur lyckades de lura iväg mig på detta spektakel kan man fråga sig... fem bonusbryggerier är förstås svaret. Det första tog vi lunch och en öl på. Estes park, beläget 2304 meter över havet. Säkerligen det högst belägna bryggeri jag besökt. Blueberry wheat, en tam mellanöl med diffusa fruktiga toner. Inte långt från bryggeripuben ligger hotellet som var med i kultrullen The shining, var på de hade ölet Redrum ale.

Nästa stopp var bryggeripuben Equinox i Fort collins där en Jonas Porter (!) var det självklara valet av öl. Kolsvart. Mycket kaffe, tung jordighet med lång eftersmak. Något obalanserad.


Ett kvarter därifrån låg nästa bryggeripub Coopersmiths och jag fortsatte på porterspåret med en Collaboration szechuan porter. Det var ju American craft beer week och veckan till ära fanns denna välbalanserade goda och relativt lättdruckna öl som hade bryggts tillsammans med ovan nämnda Equinox och Fort collins brewing.

Några kvarter därifrån besökte vi ytterligare en bryggeripub, Pateros creek där en Car 21 avnjöts på den ljumna uteserveringen.

Sen var det dags för dagens sista bonusbryggeri... trodde vi. New belgium, som är väldigt stora i USA, men som jag inte har sett i Europa. Hela stället var som en enda stor fest. Tyvärr hanns bara två öl med, Shift och Blue paddle, ljusa, lättdruckna och goda... har jag för mig.

Vi (som ej körde) kunde vila upp oss ett par timmar i bilturen på väg tillbaka till Boulder. Där hoppade vi av vid bryggeripuben Twisted pine och mös en stund på uteserveringen vid samma bord som två trevliga personer vars namn har gått mig förbi. Den ena av dem körde oss till ytterligare ett bonusbryggeri!

...Fate som inte låg långt därifrån. Hon åt även middag med oss. Två hyfsade öl fick jag i mig innan de stängde Roggenbier och Watermelon kölsch.

Den namnlösa damen gav oss även skjuts till Walnut brewery som vi hade besökt ett par dagar tidigare, dels för en öl, men mest för att det var nära till boendet. En Fire chief ale fick avsluta denna underbara dag.
Åttabryggerier, varav sex bonus är svårslaget. Only in America i guess.






1 kommentar:

Gyllenbock sa...

Vem hade kunnat tro att du var ute på sightseeing, tur dock att det fanns bryggeripubar även i bergen. Colorado ser verkligen schysst ut.