fredag 27 juni 2014

Øl i København

Det hade blivit dags för den alltid så efterlängtade årets soloresa! För första gången inom Skandinavien och för första (men inte sista hoppas jag) inte med flyg.
Tåget tog mig alltså ned till Köpenhamn där jag stack direkt till Ølfestival København som inte hade besökts på två långa år. Denna min absoluta favorit av festivaler. Tyvärr bara en dag denna gång, men det fick duga.
Dessa öl lyckades jag få i mig i alla fall: Mekanikeren och Kassemesteren. Båda från Syndikatet.  Mesterbryg och Hyllie. Båda från Thisted. Bejler och Pors från Kølster. Bunny-beer och Jule guf från Andrik. Haremissen och Kyllesbæk från Skagen. Kejter och Śrup från Szałpiw. Hey now och Crack  från Pracownia, Oto mata IPA från Pinta, Willemoes Lager från Vestfyen, Lodsens porter, Mole bajer och Påske pivert från Nordkysten. Meinstorf classic, Oktober festøl, Bill brown ale, Gylden, Broder gregers IPA och Dagmars Jul. Alla sex från Dagmar. Virklund Dark brown ale, Gundestrup Æble-hvede öl, 5th avenue och Harlem break från Coisbo, McGargles Granny Mary’s Red Ale från irländska Rye river.
I vanlig ordning handlades det ett gäng presentförpackningar med öl på festivalen, denna gång sex till antalet. Förutom det var festivalens stora behållning de tre nya polska ''bryggerierna''* Szałpiw, Pracownia och Pinta som hade riktigt bra öl med sig. Mycket har tydligen hänt sedan vi var där för fyra år sedan.

Klockan var inte så mycket, men det kändes som att det var hög tid att åka och checka in på boendet.
Fyra pendeltågs-stationer bort låg det. Jag dumpade bara av väskan och begav mig ut till det relativt närbelägna och nyöppnade Mikropolis i Mikkellers regi.
Tre öl fick räcka här: Spontan Vendersgade från Mikkeller; grym syra, fyllig för stilen. Fruktiga toner. Kunde lika gärna varit 3 fonteinen. Riktigt god. Music non stop techno pop från To øl; något grillad arom. Tropisk frukt, mest mango (?), god och ''drickbar''. Fruktöl skulle man kunna tro, men tydligen skall det vara pilsner. Fuck art - this is Architecture (skulle jag tro) från samma bryggare.

Istället för att gå och lägga sig som borde varit det enda rätta slank det istället ned ytterligare ett par öl på ett okänt hak. Sommer pajan från Bornholmer och Pederstrup gylden pilsner från Svaneke. Sen fick det absolut vara nog.

*Bara ett av de tre har eget bryggverk.

Inga kommentarer: