torsdag 12 juni 2014

Öl i den danska huvudstaden del II-Inkvoterade sydamerikaner?

Hotellet må ha varit sunkigt, men frukosten var god.
Därefter åkte jag bussen upp till festivalen Copenhagen Beer Celebration. Undertecknad var oerhört ''otaggad'' till skillnad från alla andra, men det blev ju riktigt kul till slut att träffa en massa bekanta (ingen nämnd, ingen glömd) och dricka många nya och goda öl.
Detta spektakel är uppdelat i fyra ''all-you-can-drink''-pass efter amerikansk mall. En hel del öl blev det förstås i de minimala, snygga och lite obscena festivalglasen. För min del; Silva från Green flash, Bourbon Siberian black magic panther från Westbrook, Way beer: Sour me not graviola 3,5% och Brett red ale 5,8%, Asator från Surly, Fixie från Cycle, Funky buddha: Bonita applebum och Last snow 6%, Dancin in the streets 6% från 7venth sun, Odyssey 001 från Siren, Angry boy Brown ale 7% från Baird, George vs. kolsvart vs. raspberry jam från Mikkeller, Fluffer från Kuhnhenn, Circus of sour Chardonnay 3,5% från Magic rock, Scurry från Off color, B. Nektar: Zombie killer och Necromangocon, Barrel proof från Amager, The Kernel Pale ale Cascade Chinook Citra, Saison Sauvage från Brekeriet. Mycket godsaker, bara ett fåtal brygder jag inte förstod mig på.
Bättre än sist man var på denna festival för två år sedan. Det kändes som jag var den enda som bara gick på ett pass. Mer än ett pass/dag (med bara en timme emellan) är lite väl saftigt för min smak.

En halvtidsvila satt i vanlig ordning fint när man vill få ut det mesta av varje dag utan att sitta och gäspa sig igenom kvällarna/nätterna. Så även denna gång.
Det var uppskattningsvis sex år sedan jag senast ''tickade'' ett bryggeri i Danmark. Hög tid med andra ord.
Ølsnedkeren är en bryggeripub i Köpenhamns-stadsdelen Nørrebro dit stegen styrdes i solnedgången. Blev sittandes i baren med den trevlige amerikanen Ryan som hängde med resten av kvällen. Fyra av deras öl gick jag igenom: Grande saison, Fransk bajer, Brun napoleon och Kentucky common. Den ena värre än den andra.

Nästa stopp var Ølbaren. En Malmgård Blond ale fick jag i mig.
Hungriga hade vi blivit men ingen mat fanns på detta hak.

En närbelägen pizzeria fick istället bli vår tillflyktsort där jag sänkte en Faxe Free i väntan på pizzan. Lika gott som det låter.

Vi gick tillbaka till Ølbaren med våra pizzor och tog någon öl till till dem.

Sista stoppet var Blågårds Apotek som jag sist besökte för fem år sedan. Då var det mitt på dagen. Nu på natten ett helt annat ställe. Liveband, en massa förfriskade människor och väldigt trångt. Dagens sista var Trampeøl från Stevns bryghus, sen fick det vara nog. Eventuellt stängde ''Apoteket'' när vi gick.

Inga kommentarer: