måndag 1 januari 2024

Öl i Alberta del I-Bjudresa from beyond the grave

Det var en resa som planerats länge. Christian skulle följt med och hade bokat flyg, men fick inte ledigt (8600:-rätt ned i sjön). Pûtte hade bokat flyg och betalat för allt boende mm. men dog plötsligt en månad innan vi skulle åka. Istället tog Hedin hans plats. Jag mötte upp henne i ölöknen Arlanda. Inget att göra där mer än att stirra in i en vägg och vänta på flyget till Toronto. När vi efter alldeles för många timmar kom fram dit fanns det inte tid med öl där. På nästa flyg serverades dock Bubble stash IPA från det för mig okända oregonbryggeriet Hop valley. En glad överraskning att det ens fanns exotisk öl på flyget och att det smakade bra gjorde inget heller.

Till slut landade vi i Albertas största stad Calgary. Efter lite irrande fick vi tag på en bil som tog oss till vårt hotel i södra delen av staden. Hedin stannade på rummet medan jag gick ut och tog tåget sju kilometer söderut till Willow park wines and spirits där det mest inhandlades mjöd men även ett par goda bärs. På tillbakavägen gick jag in på bryggeripuben The establishment brewing company för några öl innan de stängde. Ett ganska nytt ställe skulle jag tro. Iallafall såg det så ut, ljus träinredning och ganska många egna öl att välja på både på fat och burk/flaska. Första stället jag sett som erbjuder sin pilsner Pilsgnar att serveras som slow pour eller ''vanligt''. Ett stort plus i kanten. Något som jag förstås nappade på. I övrigt kölschen My best friend's girl och pilsnern Gold past life. Träffade lokale Rob här som vi skulle komma att träffa senare.

På väg till hotellet fastnade jag vid en järnvägsövergång när ett godståg rullade förbi. Vet inte hur länge jag väntade, men tröttnade till slut och öppnade burken Afternoon delight new england pale ale som inhandlats på bryggeriet. Hann inte dricka upp hela innan tåget passerat utan kunde hälla upp det sista på det närbelägna hotellet. Roligare än så blev det inte första dagen.

Inga kommentarer: