söndag 28 januari 2024

Öl i Aten del I-Strange brew

På första gången på över ett år var det dags att besöka ett ''nytt'' land (typ så långt från nytt man kan komma faktiskt), men först ett par kalla på Arlanda. Fruktölet Afrodite från S... jag menar Omaka och Paulaner Hefeweizen. Ok öl faktiskt.

Väl på flyget fanns ljusa lagerölet Fix hellas att 'avnjuta''. Minns ej om det var bjud eller om man fick betala för sig. Det var iallafall som vilken ljus lndustrilager som helst.

När vi (jag och frun) äntligen kom fram var det bara att hoppa på tunnelbanan. Precis som här hemma fanns en röd, grön och blå linje. På den som gick från flygplatsen (alltid ett plus i kanten) fanns bagagehyllor. Såklart skulle vi komma mitt i rusningen och det var galet trångt när vi kom till stationen där det skulle bytas. Troligen den värsta (icke matchdag) kollektivtrafikträngsel jag varit med om. När vi äntligen kom fram till lägenhet som hyrts dumpades packningen av och stegen styrdes västerut. Det var länge sedan någon av oss åt något så det blev ett stopp på ett burgarhak som också hade exotisk öl i form av εζα Premium pilsener som väl inte var så märkvärdig, men burgarna smakade desto bättre. Snyggt (men inte så rent) glas.

Vårt egentliga mål var Strange brew. Ett litet ställe där det inte bryggdes, men det är främst hit man ska gå för att få smaka detta fantombryggeris brygder. Många gästöl finns också och som vanligt i civiliserade länder kan man köpa med sig öl. En liten men överfull uteservering fanns också. Bärs för mig denna afton var: gosen Malt 'n marvel 3,8% från det för mig okända Ftelos. Hellesen Robbie från Main squeeze, surölet Here comes the sun som är ett samarbete med Fuerst wiacek, sessionIPAn Tropiki och Guerrilla red ale.

Köpte med en Fermi paradox hazy IPA från Alea som avslutade kvällen på boendet.

Inga kommentarer: