måndag 22 januari 2024

Öl i Alberta del XIV-This is the end my friends

En solig men kylig förmiddag beställde vi en bil till Minhas craft brewery. En stor anläggning i ett industriområde norr om stadskärnan. En visning hade bokats i förväg, men den stackars bartendern/allt-i-allon informerade om att de slutat med visningar för flera år sedan samt att deras hemsida kapats av någon som säljer visningar. Jag hade dock inte betalat i förväg så ingen skada skedd. De destillerar även och snorbillig sprit (och öl) fanns att köpa med sig. Wifi fanns men inte för allmänheten. I vanliga fall hade vi bara tagit en öl och gått därifrån. Nu hade vi åkt en bit för att komma dit och bryggeriet intill öppnade inte förrän flera timmar senare så det var bara att beställa lunch och beställa in öl. Bärs för min del var: den otroligt ljusa Sunshine lager, Pale ale ljusa lagern Boxer och Berliner (med belgiska flaggan på ''etiketten''...). Det var inga ''stora smaker'' utan mer vad deras grannland var känt för förr i tiden...

Det fanns en del att välja på.

Äntligen öppnade Zero issue brewing ett stenkast bort. Vi var fyra stycken som hängde på låset denna torsdag (och min födelsedag). Ölen hade serietidningstema och riktigt snygga burkar. Tyvärr hade deras wifi lagt ned så det blev bara en öl på plats, Entanglement strawberry watermelon gose.

Istället tog jag och fröken Hedin oss till centrum och mötte upp Rob på Bottlescrew bill’s som redan besökts ett par gånger. De har happy hour på burkar på torsdagar och de har många burkar så vi blev kvar där resten av kvällen. För min del intogs: husets Hazy IPA, Munchie park rice lager från det för mig okända Valley brewing beläget 14 mil nordost om Calgary, Hawk tail Rye milk stout, Elvis salted lime lager från Four dogs lite längre uppför gatan, Swamp sour från New level, Quidi vidi Pineapple, Crye baby pseudo lager från Grain bin, Yukon Pineapple sour With jalapeño, Dog island Raspberry lime sour och Prince Edward island Pineapple sour. Det räckte mer än väl, men kul kväll.

I svinottan tog vi oss ut till flygplatsen för vidare färd hemåt. Våra vägar skiljdes åt då olika vägar hem var bokade. Jag hann med en god lokal IPA i form av Southern aspect från Banded peak.

Nästa stopp var Chicago där ännu en god lokal öl (när får man uppleva det på Arlanda?) klämdes: APAn Daisy cutter från Half acre. Det var en prischock att komma till USA (och en flygplats dessutom), betydligt billigare i Kanada. Bra resa med många bryggerier som besöktes (som vanligt i Nordamerika). Min teori om att ölen i Kanada blir bättre ju längre österut man kommer stärktes...

Inga kommentarer: