måndag 15 januari 2024

Öl i Alberta del XI-Vrida ur tröjan

Pas merde.
Det här skulle inte helt överraskande bli årets mest fysiskt ansträngande dag för min del. Bestigning av Sulphur mountain stod nämligen på programmet. En buss tog mig en bit på vägen. Sen var det bara att börja gå. Två timmar tog det. Kanske inte låter så farligt, men det var konstant uppför så det var sjukt jobbigt. När jag väl kom upp dit linbanan (för $80:- t-o-r) stannar var det fortfarande en bit kvar till själva toppen, men det kändes som ingenting då det inte var så stor nivåskillnad och det fanns trappor. Väldigt mycket folk där uppe, inte så många som var lika dumsnåla som mig. Det var mycket jobbigare än jag tänkt mig. 354 meter högre än Kebnekajse. Mötte upp Hedin där uppe och åt (en inte så märkvärdig) buffe på en av restaurangerna som finns där. Bättre utsikt får man leta efter. Det känns som många har friat på detta ställe. Jag friade inte. Avnjöt några exotiska öl istället i form av: Pursuit outbound lager från det för mig okända Folding mountain brewing, NEPAn Chapter 11 från Born som vi var på dagen innan (stor kontrast till själva bryggeriet), Highline lagered blonde från Canmore. Jag hade gärna suttit kvar men ville komma ned innan det blev mörkt så man fick börja knata.

Wildlife.

Nedvägen var inte alls jobbig, men stegen skulle ändå tas och det tog 90 minuter. Fick vänta länge på bussen men den var väldigt skön att sätta sig på. När jag kom tillbaka till civilisationen blev det ett besök på bowlinghallen High rollers en trappa under gatuplan som hade en hel del olika öl och trevlig personal. Vad de däremot inte hade var wifi så det blev bara en öl. Death wave light lager från Sea change.

När jag kommit upp på gatan igen hörde Hedin av sig och sa att hon satt på en uteservering några kvarter bort. Gick bort dit i solnedgången. Stället kändes om möjligt ännu mer turistigt än de vi redan besökt i Banff. APAn Ten peaks från hyfsat lokala Canmore brewing company intogs där.

Vi avslutade dagen på Banff ave brewing co precis som dagen innan. Den här gången satte vi oss på balkongen med utsikt över gatan nedanför. Inte så mycket liv och rörelse denna måndagkväll. Infravärmen var på annars hade man inte kunnat sitta där ''hela kvällen''. En rejäl skål god soppa satt som en smäck efter dagens strapatser. Öl då? Jo dessa: Rise & grind coffee blonde ale, lysande Wild warden raspberry rhubarb sour, hemska Oktoberfest marzen och Lodge 1383 cold IPA. Vi var nöjda så och ganska möra så det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: