onsdag 24 januari 2024

Öl i Kiel

En annan ubåt.

När båten ganska tidigt anlade Kiel var det soligt och lagom varmt. Ölbutiken vi hade kollat upp var stängd på måndagar (fick vi veta dagen innan) men plan b saknades inte. Det fanns en gratisbuss till ett ganska stort köpcentrum från båten som Tom och jag hoppade på. Som ofta i Tyskland is cash king så för att kunna köpa en korv var vi tvunga att ta ut cash. Efter en hel del irrande fick vi mat i oss och hittade en stor butik som sålde både mat och alkohol. Förvånansvärt stort ölsortiment och väldigt bra priser.

Planen var att ta en Uber till centrum men sånt verkade inte finnas där. Istället buss med våra tunga väskor med ett byte. Till slut kunde vi slå oss ned på en uteservering där mat och ett par helles intogs. Tony anslöt även här. Bärs för mig var: husets JHKP och Maisel & friends Hell. Jag var väl inte alltför imponerad, men beställer man sallad och helles kanske man får skylla sig själv lite...

Torpedtub

Gubbarna satt kvar medan jag drog iväg den väldigt tunga väskan ombord och dumpade av den i hytten. Duktigt svettig gick man till centrum och hittade en buss till världsmetropolen Laboe. Det tog ett tag innan den kom och det tog en timme att åka ett par mil. Väl framme var det en ordentlig promenad till mitt utflyktsmål ubåten U 995. Alltid kul att se dessa dödsmaskiner (för att använda ett kvällstidningsord). Lika långt att gå strandpromenaden tillbaka, men det var fint väder så det gjorde inget. Mycket folk denna måndag konstigt nog. När jag så småningom kom tillbaka till stan blev det till att ansluta sig till Tom och Björne som satt på Kieler brauereis uteservering. En helt ok Pils var allt som hanns med då vi skulle med båten tillbaka. Det var en ganska tråkig båt så det blev till att sätta sig på buffen igen för att ha något att göra.

På hemvägen var det ösregn hela vägen och vi tog ett depåstopp hos Toms föräldrar där det bjöds på lunch. Väl hemma avslutades min en och en halv månad långa ledighet med en Pacific dawn 9,1% från Captain lawrence. God öl att dämpa ''söndagsångesten'' med.

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Kärringen har ubåtsskräck.

Jonas sa...

Vilken kärring?